Rome zondag 23 juni 2019 - dag 3

23 juni 2019 - Rome, Italië

Weer heerlijk ontbijten.

We moeten ons om 1 uur verzamelen  bij het andere hotel met koffer voor de terugreis naar Schiphol

Zo zien we 4 Vliegvelden in 1 weekend. ( Eindhoven / Aeroporto di aroma Ciampino

en op zondag terug van Roma - Fiumicino naar Schiphol.

Maar eerst gaan we  naar een souvenierswinkel en de buurt verkennen. Temperatuur is nog steeds boven de 30 graden. Warm!

inCollage_20190714_123910269

Heilige Trap

Het Heilige der Heiligen in de Heilige Trap, bidkapel van de eerste pausen in het Lateraans paleis
De Heilige Trap (Italiaans: Scala Santa, Latijn: Scala Sancta) is een rooms-katholiek heiligdom en bedevaartsoord in Rome. Hij bevindt zich in het complex van het oude Lateraanse paleis tegenover de basiliek van Sint-Jan van Lateranen. Volgens de traditie maakte de trap deel uit van het pretorium van Pontius Pilatus in Jeruzalem. Jezus zou er dus bij zijn passie overheen gelopen hebben. Volgens middeleeuwse legenden zou de trap rond 326 door Sint-Helena, de moeder van Constantijn de Grote van Jeruzalem naar Rome zijn gebracht. In die tijd stond hij bekend onder de naam Scala Pilati (Trap van Pilatus).

Uit oude plattegronden blijkt dat de trap zich vroeger bevond in de buurt van een kapel die toegewijd was aan Sint-Silvester. Bij de herbouw van het Lateraanse paleis door paus Sixtus V in 1589 werd de trap overgeplaatst naar de huidige plek.
Het gebouw waarin zich de Heilige Trap bevindt wordt tegenwoordig van het Lateraanse paleis gescheiden door een zeer drukke verkeersader. Het gebouw werd in 1589 door Domenico Fontana gebouwd.

De trap bestaat uit 28 marmeren treden die met hout zijn bekleed. Op sommige treden bevinden zich glazen venstertjes waardoor druppels bloed van Christus te zien zouden zijn. Pelgrims beklimmen de trap op hun knieën onder het opzeggen van een gebed op elke trede. Aan weerszijden zijn twee trappen (vier in totaal) gemaakt waar men overheen kan lopen. Een deel van de fresco's die de trap rijk is zijn van de hand van Vlaamse kunstenaars.

Even lunchen, omdat we straks gaan vliegen.

Lunchen op zondag

Terugreis naar Schiphol. Onbewolkt en een prachtig uitzicht.

Terugvlucht vanaf Rome naar Schiphol

Videoverslag Rome -