Vakantie 2022, dag 7 vervolg, dag 8 - Overijse - Brussel - Overijse, dag 9, 10 - Overijse

8 augustus 2022 - Overijse, België

Maandag 8 augustus

We worden langzaam wakker door de geluiden van de diverse vertrekkende buren om ons heen.

De lucht was weer vol met vliegtuig strepen. Het was weer spitsuur boven.

20220808_100806

Na het ontbijt in het zonnetje gaan we inpakken en opruimen.

We zijn rond half elf klaar en gaan naar de stortplek voor afvalwater. Vlak hiervoor had een andere vertrekkende camper nog met zijn fietsen achterop klem gezeten met het verkeersbord, dat zag er niet grappig uit. #slaginwiel

Gelukkig ging het met ons campertje verder helemaal prima.

20220808_110528

Onze plek en ook het veld waar we stonden lag er inmiddels aardig verlaten bij.

20220808_110519

We gaan op weg naar de Groene Oase in Heert. Een nieuwe uitdaging. Over de wegen bergop- en bergafwaarts doet de camper het goed. Soms hou je je hart vast, wat een hoogteverschil.

We vervolgen ons verhaal op een nieuwe pagina - dag 10 Heert.

--------------------------------------------

Zondag 7 augustus,

Vandaag opstaan in alle rust, geen wekker, het is zondag. Een beetje rustdag.

Het ontbijt met kwark, noten en bananen bevalt eigenlijk heel goed. 😁, samen met koffie en water een lekkere start van de dag.

Berend gaat hardlopen, de heuvel af richting het centrum van Overijse en ook weer op.

Screenshot_20220807-115239_Strava

Marleen ruimt op en doet de was. Het is mooi weer om te drogen. Daarna haakt ze aan bij de Mozaïek. Een mooie dienst kijken.

Onderwijl vertrekken om ons heen allerhande camper, caravans, tenten en motoren. Het wordt leeg op het veld.

20220807_11592220220807_115925

Bij dat het gisteren zo vol stond is er nu een grote leegte.

We eten tussen de middag soep met een lekker broodje. Echt genieten.

Berend sprong op de fiets om de omgeving nog wat te verkennen en Marleen ging haar boek verder uitlezen. Het blijft tenslotte vakantie.

We sloten de middag af met een borreltje met kaasjes en worst.

Nadien ging Berend koken.

20220807_200642

Héérlijk pittig, veel chilipoeder 🙈.

Zoals je leest was het vandaag een rustige dag. We sluiten de dag lezend af. Welterusten, tot morgen!

-----------------------------------------------

Zaterdag 6 augustus,

Zomaar de wekker om 8 uur, al hebben we niet beiden niet heel goed geslapen. De bouwlamp naast de camper ging, toen we in bed lagen nog regelmatig aan. Foei wat een licht 😁. #Campingbeveiliging Zelfs met de ogen dicht was het fel verlicht. 🙈

Vanmorgen begon het vliegverkeer al weer goed op tijd. Prachtig al die strepen in de lucht en laagvliegende megagrote vliegtuigen.

20220806_083726

We hebben grote plannen, we gaan op weg naar Brussel. De grote stad bekijken. Na de ontbijt met kwark en koffie gaan we op weg.

20220806_093337

Busstation Overijse

20220806_10262520220806_102900

Tramstation Herrmann Debroux. ( we stapten alleen in de verkeerde tram, deze was leeg en ging weg, ach ja, we hebben wel mooie foto's van een lege tram)

Op naar Brussel :

De gemeente Brussel
(Frans: Bruxelles of Ville de Bruxelles) is de hoofdstad van België, van de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De gemeente telt ongeveer 180.000 inwoners, waarvan ongeveer een derde in de historische Vijfhoek woont, ongeveer de helft in de noordelijke uitbreiding, in de deelgemeentes Laken, Neder-over-Heembeek en Haren en de rest in de buurten rond de Louizalaan, het Ter Kamerenbos en in de Europese wijk, waarvan het grootste gedeelte ook bij de gemeente hoort.

We hadden voor het dagje Brussel online tickets gekocht voor de citysightseentrip door Brussel. Vanaf de camping in Overijse gingen we per bus en metro naar Brussel. Aangekomen op het centraal Station Brussel  was het een flinke zoektocht naar de opstapplaats van de Hop-on Hop-off bus. ( dachten wij)

Met deze bus via mooie plekjes in Brussel naar het Anatomium. Wat een prachtige gezicht als je daar aan komt rijden. Mega grote bollen in de lucht met een hele geschiedenis.

licensed-image

Er zijn 2 verschillende toeren van de Hop-on Hop-off bus :

Neem de blauwe busroute om de Saints-Michel-et-Gudule-kathedraal, het Belgisch Stripcentrum en de Botanische Tuin te zien. Deze route rijdt ook voorbij het Charles Rogierplein, de Basiliek van het Heilig Hart, de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Laken, het Koninklijk Kasteel van Laken en de Koninklijke Serres. Vergeet niet te stoppen en foto's te maken bij het Atomium, het Magritte Museum, het Sint-Katelijneplein, Manneken-Pis en de Grote Markt. Ontdek ook het opmerkelijke stadhuis en de grote herenhuizen in art-nouveaustijl, die op de UNESCO-werelderfgoedlijst staan. Neem ook de rode route en stop op het Koningsplein om het beste uitzichtpunt over Brussel, de Kunstberg, te bezoeken. Stap uit bij het Paleis voor Schone Kunsten, de Zavelwijk en het Europees Parlement, als je wilt. Op deze route zie je ook het Coudenbergpaleis, het Muziekinstrumentenmuseum, het Hortamuseum en de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis.

Vanuit onze eerste busstop gaan we het Atomium verkennen. Eerst de hele rij voor de kassa doorlopen.

We doen het slim, Berend neemt de kaartjes rij en Marleen de rij voor het Atomium zelf. Scheelt een heleboel wacht tijd. 😅

InCollage_20220806_215608030

Het Atomium is een monument in het Heizelpark in Brussel. Het is een stalen constructie die bestaat uit negen bollen met elk een diameter van 18 meter. De bollen vormen samen het kubisch ruimtelijk gecentreerde kristalstructuur van ijzer, 165 miljard maal vergroot. Het gebouw werd ontworpen door ingenieur André Waterkeyn en is sinds de restauratie bekleed met roestvast staal. Vijf van de negen bollen zijn toegankelijk voor het publiek.

IMG-20220806-WA0066IMG-20220806-WA0065IMG-20220806-WA0062IMG-20220806-WA0059IMG-20220806-WA0064InCollage_20220806_220608408

Na het Atomium even een break. Wat drinken, eten en oh ja wat naar de wc.

Daarna door naar Mini Europa

InCollage_20220806_220833722

20220806_14203620220806_143408

20220806_14315620220806_141540

Aan de voet van het Atomium ligt Mini-Europe, het enige park waar je in enkele uren door heel Europa reist. Een unieke tocht! Kuier door de typische sfeer van de mooiste steden van het oude continent. Big Ben en zijn typisch deuntje verwelkomen je in hartje Londen. Gondels en mandolines laten u de charmes van Venetië ontdekken…

Hier hebben we een tijd rondgezworven in alle uithoeken van Europa. En alles in een schaal van 1 op 25. Prachtig!

Uiteindelijk komen we terug bij de Hop-on Hop-off plaats. We gaan net als vele anderen in de rij staan. In de bus scant Berend ons ticket en blijken we ineens niet mee te mogen. We hebben geen eens een ticket van Hop-on Hop-off. Oh, ok, en nu dan. We gaan zoeken op internet en komen tot de ontdekking dat de citysightseen door Brussel enkel start bij het Station Brussel. Hoedan, we zijn nu toch een aardig eindje uit de buurt. Er komt een rode bus van citysightseen langs, maar die heeft dus geen stopplaatsen. Ok...........

Er komt weer een Hop-on Hop-off bus aan, we nemen gewoon de gok en mogen nu wel mee. Joepie! Wij blij 😅

Onderweg weer mooie foto's gemaakt.

4a

Onderweg in de Hop-on Hop-off bus.....zomaar vanuit een zijstraat komt een optocht.

IMG-20220806-WA0058 IMG-20220806-WA0069IMG-20220806-WA0061

Wat is Brussel groots en wat zijn er vele verschillende bouwstijlen. En wat een unieke veelheid aan mensen. En overal, echt overal, liggen elektrische steppen op de stoep, of mensen rijden ermee rond.

InCollage_20220806_221205771InCollage_20220806_22093648020220806_16154620220806_16132520220806_161251

Nadat we weer terugkwamen met de bus bij het startpunt ( we durfden niet meer goed uit te stappen) was er nog de blauwe route. Heel stoer hebben we gewoon geprobeerd of we met deze route meekonden.  En zowaar lukte dat ook. Wat een humor, we kochten dure kaarten voor de citysightseentrip ( die we dus totaal niet gebruikt hebben) en zijn de hele dag gratis meegereden met de Hop-on Hop-off bus.🙈

unnamed

Koninklijk Paleis te Brussel

unnamed (1)

Jubelpark - 19e-eeuws stadspark met bloementuinen en fonteinen met daarin een kunstmuseum en een militair museum.

unnamed (2)

St-Michiels en St-Goedelekathedraal Brussel.

Na de tweede (Blauwe) tour zijn we neergestreken bij een pizza tentje. Berend liep nog even naar de Basiliek aan de overkant en Marleen bestelde vast drinken en bestudeerde de menukaart.

IMG-20220806-WA0047IMG-20220806-WA0076

Héérlijk gegeten!

Met de metro en bus  gingen we weer terug. Er reden amper nog bussen, het was even wachten. we waren om half tien thuis. Alle telefoons waren leeg.😀

We hebben een prachtige dag gehad, met veel humor, rare dingen en aan het einde ....zere knieën en voeten.

IMG-20220806-WA0072

Welterusten!

------------------------------------------

Vrijdag 5 augustus

Onderweg naar Overijse

20220805_14073520220805_14072420220805_14075320220805_140822

We reizen door naar Camping Druivenland.

FB_IMG_1659606584479

in Overijse, in de buurt van Brussel-België.

Overijse is een plaats en gemeente in de Belgische provincie Vlaams-Brabant en het arrondissement Halle-Vilvoorde. De gemeente ligt in het hart van de Druivenstreek en maakt deel uit van de landstreek Dijleland. Overijse telt ruim 25.000 inwoners.

De temperatuur is behoorlijk lager dan de dag van gisteren. Dat is even schakelen. ( en toch erg lekker, te warm is ook niet best)

FB_IMG_1659606627973

FB_IMG_1659606599584

Om 14.50 landen we. We worden ontvangen bij de receptie door een aardige man die verteld dat hij blij is dat we gereserveerd hebben. De anderen die op de bonnefooi komen moet hij helaas wegsturen, want hij zit vol.

Voorzien van een stapel folders over alle bezienswaardigheden in de omgeving rijden we achter hem aan naar het grote veld voor caravans, campers en her en der een tent.

Er zijn nog 2 plaatsen, hebben wij mazzel!

20220805_151106

20220805_151110

Uitpakken en installeren en daarna dagkaarten reserveren voor morgen - naar Brussel.

Het aanschaffen van Hop-on Hop-off kaarten....dat heeft nogal wat voeten in de aarde.

caption

Na het reserveren stappen we op de fiets naar het centrum van Overijse. Het is vrijdag, patatdag volgens Berend, dus op zoek naar een Frituur.

Met een mega snelheid van de bult af naar beneden. Om bang van te worden. In het centrum naar de frituur. We bestelden stoofvlees, daar moest blijkbaar apart patat bij en wat drinken. We schrokken een beetje van de prijs. 🙈

20220805_183907

Het was héérlijk, zelfs met een kleine friet was het veel te veel.

20220805_18433320220805_184329

20220805_190121

Nadat we een goede poging hadden gedaan om het op te krijgen (mislukt) sprongen we weer op de fiets. Op zoek naar de bushalte en bus die ons morgen naar Brussel gaat brengen.

We denken hem gevonden te hebben. 😁

Terug naar de camper voor een flinke poedelpartij. We hebben ons de afgelopen dagen gered met vochtige washanden en zijn nu toe aan een heerlijke douchebeurt.

Met ieders één euro en onze douchespullen gaan we richting de douche. Het mag wat kosten 🤣.

Berend is nadien nog druk bezig geweest met het poetsen van de voorruit van de camper. Waar de gekochte glassex al niet goed voor is.

20220805_204432

Inmiddels zitten we aan een borreltje, samen met een glas water. De zon zakt al wat achter de campers weg. Het windje maakt het wat killer. Geen idee hoelang we het buiten volhouden.

20220805_204447

Welterusten!

1. Jeannette Kieft:
    6 augustus 2022
    Wat een leuk verslag! Nooit glassex gebruiken voor je ramen. Beter speciaal iets te kopen. Door jullie ga ik toch eens aan België denken. Fijn dat je toch nog een plekkie had. Douchen na paar dagen is wel heel fijn. En ja, de prijzen. Deze valt mij nog mee.
  2. Berend-Marleen:
    6 augustus 2022
    We blijven genieten. Dank voor je leuke reactie. Inmiddels gebruik ik ook je app Polarsteps. Dat is nog flink wennen om te delen.