Voorpret nieuw uitstapje - Stroobos

22 juli 2021 - Zwolle, Nederland

We hebben gereserveerd!

FB_IMG_1626613706348

Het blijkt in deze bijzondere tijden een hele happening om een camperplaats te vinden voor een weekend.

Regelmatig kwamen wij op weg naar de kerk langs Camperplaats de 4 Elementen in Stroobos.
Ik zag mijzelf er wel zitten, voor de camper, in het zonnetje, aan het water, met regelmatig in het kanaal grote schepen en kleine bootjes die langsvaren.

(Camping De 4 Elementen is een kleinschalige camping in het noorden van Nederland, op de grens van Friesland en Groningen.
Hier kampeer je direct aan het water van het Prinses Margrietkanaal en heb je de beschikking over een haventje met aanlegplaatsen voor boten.
Geniet van de vergezichten, gooi je hengel uit of maak een vaartochtje.
De camping is onderdeel van een zorginstelling die begeleid wonen trajecten aanbiedt.
De bewoners van deze zorginstelling werken in de winkel en het restaurant van de camping)

Camping

FB_IMG_1626613834278FB_IMG_1626613840080FB_IMG_1626613837368

Stroobos (Fries: Strobos) is een dorp in de gemeente Achtkarspelen, in de Nederlandse provincie Friesland.
Het ligt ten noordoosten van Surhuisterveen en ten zuidoosten van Buitenpost.

Stroobos vormt samen met Gerkesklooster het tweelingdorp Gerkesklooster-Stroobos.
De twee dorpen zijn in veel zaken verenigd. Het dorp Stroobos telde in 2020 315 inwoners.
Onder het dorp valt een klein deel van de buurtschap Surhuizumer Mieden.

Tot 1993 lag Stroobos in twee gemeenten, de gemeente Grootegast (provincie Groningen) en de gemeente Achtkarspelen (Friesland).
Omdat dit allerlei praktische bezwaren gaf, is het Groningse deel van Stroobos naar Achtkarspelen overgegaan.

De naam zou voor het eerst zijn gebruikt in 1655, toen het Hoendiep werd gegraven, en zou verwijzen naar onderkomens van stro voor de arbeiders die het kanaal groeven.

Stroobos heeft zijn sporen verdiend in de wereld van scheepvaart en handel, daar het op de provinciegrens lag en een sluis had.
De vaart naar Dokkum heet niet voor niets Stroobossertrekvaart.
Tot in de jaren vijftig had de stad Groningen een kanaal naar het Hoendiep waarin de naam Stroobos voorkwam.

Komend weekend gaan we naar Stroobos. Alvast een weekendje weg.

Op 2 augustus begint de bouwvakvakantie - onze vakantie.
Nu nog even doorwerken. Dan....gaan we op weg naar België, mits....er niet heel veel veranderd.

maxresdefaultFB_IMG_1626613863180

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Yvette:
    19 juli 2021
    Dat ziet er wel aangenaam uit zo... aan het water met de zon die onder gaat. Wat een heerlijk vooruitzicht. Voorpret is erg leuk. Geniet ervan samen.
  2. Berend-Marleen:
    22 juli 2021
    We hebben er zinin. Relax vakantievieren ;-)
  3. Jeannette Kieft:
    21 juli 2021
    Ziet er goed uit!
  4. Berend-Marleen:
    22 juli 2021
    Thanks. jij hebt nu helemaal altijd vakantie. Geniet ervan!