Zaterdag 11 september - Agelo dag2

11 september 2021 - Ootmarsum, Nederland

Zaterdag 11 september

Bijna met schrik, werden we om negen uur wakker. Zo.. dat zijn nog eens tijden. We gluurden door de gordijnen. Op 1 na waren de buren op nog binnen. Kortom, we waren nog niet de laatste 😀.

Koffie zetten, eitje koken en lekkere broodjes halen bij de boerin. Buiten eten was met een lekker vest aan prima te doen.

De afwas stond er nog….. eerst maar eens douchen. Dan komt die afwas straks. Berend ging als eerste en Marleen ruimde nog wat op.
Daarna dook ook Marleen onder de douche.

En tja.. als vrouw ben je nu eenmaal langer bezig, toen Marleen klaar was was de afwas ook klaar. 🤪

Vandaag zouden we de watermolenfietstocht doen. De start was in Ootmarsum zelf bij de VVV.

81B9DC01-DF29-406F-B1AF-11DCEB789F87

4722F0AE-80F4-404C-8287-C67586A4A11D
Vanuit Ootmarsum via bossen, over kleine weggetjes, langs mooie boerderijen, door kneuterige dorpjes, naar Vasse, Tubbergen, zelfs door Duitsland (Getelo)

kwamen we na zo’n 35 kilometer weer terug in Ootmarsum.

20210911_134049
Een vermoedelijke toertocht van tractoren achter elkaar. ( de dames chauffeur keken nogal benauwd) een tourtocht met scootmobiels in Ootmarsum zelf (filmpje volgt) en we kwamen vele oude auto’s tegen. Ook deze hadden vermoedelijk een toertocht.

20210911_133338

20210911_123537

Terwijl wij dachten dat Ootmarsum bekend staat om zijn kunst en vele galerijen geeft internet een heel ander verhaal:
Ootmarsum wordt ook wel siepelstad genoemd. De siepel (ui) wordt in overdrachtelijke zin ook als toeristische trekpleister gebruikt. Drie keer per jaar tijdens de bouwvakvakantie is er een siepelmarkt, die bezoekers trekt uit de wijde omgeving.

Vandaag was het open Monumentendag.
En in Ootmarsum het feest van 75 jaar bevrijding.

Toch ook veel veel kunst en cultuur.
 CollageMaker_20210911_181716195
En we zagen de voorbereidingen van de OlifantenParade. De Parade begint op 20 september.
inCollage_20210911_172554568

56D07AE1-4250-4421-9664-76E5D856446C
De vorig jaar zo succesvolle Elephant Parade gaat dit jaar op herhaling en verspreidt zich nu over heel Noordoost-Twente.

In totaal staan in heel Noordoost Twente 70 olifanten op vele bijzondere plekken.
Zo staan er niet alleen olifanten in Ootmarsum, maar ook in Denekamp en Lattrop en in de gemeente Losser, Oldenzaal, Tubbergen en Enschede.
Het doel van Elephant Parade is om aandacht te vragen voor de bescherming en het behoud van de Aziatische olifant.

Ootmarsum heeft veel kunst en standbeelden in de stadskern.

inCollage_20210911_17250929620210911_160044

20210911_151947
Op naar een terras voor een bijzonder en duur drankje. De Viper Hard Shelter. (4%)

20210911_151823

Van het feest op het plein kregen we de muziek mee, maar toen we de kerk midden op het kerkplein binnenstapte om te bewonderd, viel die muziek weg.
Daar speelde een fanatieke organist een eigen bewerking speelde van Psalm 68. Wauw!
Na afloop kreeg hij groot applaus.

We keutelden verder het dorp door, op weg naar de galerie van Annemiek Punt.
Van alle vonden we beiden dit de mooiste galerie. We waren er al eens eerder geweest.
(september 2020)

13AB7D92-F356-4A1C-B530-00A065FC1D4A6F59DE9F-C9A0-4812-A712-0BFA1C390C60

In haar 42-jarig kunstenaarschap heeft Annemiek Punt erkenning gekregen als één van Nederlands grootste glaskunstenaars.
Ze wordt internationaal gezien als de grondlegger van de experimentele glaskunst.
Haar kunstwerken bevinden zich over de hele wereld, met als imposant hoogtepunt het monumentale gebrandschilderde glas-in-loodraam in de Nieuwe Kerk in Delft.

1D037B5F-8507-4150-8E2A-D87B236701E6

Begin jaren ’90 vestigde Annemiek haar galerie en atelier in een voormalig kindertehuis naast het klooster in het eeuwenoude stadje Ootmarsum.
In deze fijne galerie worden de expressieve kleurrijke kunstwerken (glaskunst & schilderkunst) tentoongesteld.

49AE901C-D053-46A9-8215-4870101D7641

Van Berend kreeg ik een heuse AnnemiekPuntKetting. Wauw! Zo gaaf

Na deze galerie hebben we er nog een 4 tal in diverse vormen bezocht. Van een glasblazerij, de galerie van Ton Schulten.
De kleur, de gloed en glans, de vorm. De emotie en beleving. Dat is de wereld van Ton Schulten.
Emotioneel en vooral zó prachtig van samenstelling, dat geen mens ontkomt aan de krachtige en mysterieuze uitstraling.
Het werk van Ton Schulten verwarmt en is van een onnavolgbare schoonheid.

5B0CACB6-A1E4-4E5A-BFAA-6E3A0AEC96E3
Door naar andere kleinschaliger galerijen. Kortom, meer dan genoeg te zien.
Nog een ijsje, verder door het straatjes zwalkend kwamen we bij Café de Poort.
Hier patat en wat lekkers erbij. Het was inmiddels bijna etenstijd.

Op de camping (Erve) fietsten we nog even langs de melkschuur. Een 65 tal koeien stonden geduldig in de rij.

20210911_174802

Van de boerin kregen we uitleg dat ze door de overheid hadden moeten inkrimpen, dat de veestapel eerst dubbel zo veel was.
Tja, ik mij best voorstelen dat dat een hele impact heeft.

Na nog even naar de vogelverschrikker gezwaaid te hebben terug naar de camper.

20210911_111929

We waren uiteindelijk moe van alles wat we gezien hadden,  de accu van de fietsen was bijna leeg.
De broodjes voor morgen zijn besteld, de camping overnachting  afgerekend en zo konden we in relax-avondstond.
Berend bekeek de sprintrace van Max en Marleen begon met foto’s uitzoeken.

Tegen negen uur gingen we naar binnen, toen werd het toch echt te koud en te donker.
Daar nog een klein borreltje. Zo slapen en morgen een nieuwe dag.

😴 Welterusten!